Farsund Seilforening

Færden til Færderen 2010
På tur med Olga

Mandag 14. Juni
Mandag morgen og siste dag på turen vår. Vi våknet til regn og da var det bare å få opp cockpitt kalesjen starte motoren og komme oss avsted. Så klokka ti så var vi på vei.

I Lillesand stoppet vi innom for å få oss noen reker men det ble bare rekesalat i stedet. Ingen ferske reker på en mandag.
Å gå Blindleia er jo som alltid flott og gå gjennom, mange flotte eiendommer og se på, trange sund og små holmer.
 Kristiansand gikk vi forbi uti fjorden, til vi kommer til Mandals skjærgård. også her går vi innaskjærs og har veldig mye og se på her også.
Etter Mandal dro vi opp genakkeren som vi ikke har fått tørket etter fredagens regatta og stod med den opp mot Lillehavn.
 Vi var spente på neset etter at de hjemme har sagt at det har blåst stikk og strå i dagesvis. For på østsiden av neset er det bare en bris. Og da vi kommer opp ved fyret så blåser det opp en del men det er ikke mye sjø, så det blir en fin tur rundt og inn til Korshavn. Vi er inne i Korshavn i halv ni tiden
Klokka ti, etter tolv timers gange i fra Arendal med medstrøm hele veien, klapper vi til kai. Olga er kommet hjem i nesten  ett stykke og vi som var med har hatt en fantastisk tur. Vi har sett mange flotte steder som vi gjerne reiser tilbake til

FOTOALBUM
Søndag 13- Juni
Etter frokost var det tid for avskjed med noe av mannskapet som skulle kjøre bil hjem. Einar, Vigdis og Svein Jarle drog mens Ørjan og Kenneth bunkret opp og la kursen hjemover.Vi kom oss avsted i tolv tiden. Vi tråklet oss ut ved Vasser og satte autopiloten på Lyngør. Det ble en behagelig dag med slakke dønninger og ett par knops medstrøm og sol. Selv om det var sol så var det kaldt så det var bare og kle seg.
På Svenner var det fasinerende og se strømmene som randt vestover. Så nesten ut som små tsunamier som plutselig dukker opp.
Eneste båtliv vi så var danske båten i fra Larvik og en fiskebåt utforbi Risør. Og så så vi ryggfinnen til en Nise i baugen. Vi seilte inn i Lyngør  i ni tiden, det er alltid like fint og gå gjennom her. Der stod vi fullt påkledd mens på land gikk de i shorts og t-skjorter og drakk utepils på Seilmakerfruens kro. Fikk laget oss noe varm mat og fortsatte til Arendal. Der la vi til kai rett før tolv og hoppet til køys

Fredag 11.  - Lørdag 12. Juni
I dag er det den store dagen . Været ser ikke så værst ut når vi våkner, noen regnbyger og litt vind. Det blir handlet inn litt mat til regattaen og vi fikk se de første startene i fra brygga fordi vi lå innepakket i båter inne på Herbern marina og kunne ikke komme oss ut på fjorden for å få med oss startene der.
Litt før ett kom vi oss ut og gikk rundt Hovedøya og inn til vente områdene som vi må ligge og vente i så det ikke skal bli for mange båter inne i selve start området. Vi hadde start kl 14:00 og vi fikk en ganske bra start. Vi begynta med genoaen men vi heiste ganske raskt genakkeren og klarte og holde oss i fri vind og ikke ligge i vind skyggen av andre båter.

Nede på Slemmestad rundet vi på en 19. plass og gikk opp over mot Drøbaksundet stort sett på genoaen. Da vi nærmet oss Oscarsborg så dauet vinden helt og motstrømmen de hadde meldt, den var der. Sakte men sikkert så rygget vi innover mot Oslo igjen. og nesten uten styring så var vi fornøyd når vi klarte og komme inn på strømmstille vann rett nord vest av Oscarsborg ved Håøya. Etter noen timer i stilla, hvor du ser noen tredve meter lenger borte plutselig får ett vindpust og kommer seg framover, så fikk vi endelig ett løft og kunne komme oss framover på kryss på vest siden av Oscarsborg . Etter langt om lenge kom vi oss gjennom ei smal renne med dypt nok vann sør for Oscarsborg bare for å bli tatt av stømmen igjen og dratt tilbake til hvor vi hadde startet.
Men så endelig kom det noe vind og vi fikk satt kursen opp mot Filtvedt. Det var veldig skiftende vindforhold med en vind som kom og gikk. Ved runding oppe ved Filtvedt ble det hektiskt da noen båter presset seg inn i feltet og gjorde at flere båter fikk problemer og måtte slå for for å komme seg unna. Men vi kom oss rundt til slutt. Vi satte kursen ut Oslo fjorden på østfold siden og fikk både vind og medstrøm. Og noen skikkelige regnbyger, det var så vi måtte øse cockpitten så ikke det skulle renne inn i i en lufteventil.
 Da vi kom utforbi Medfjordbåen krysset vi over mot Bolerne.
 Ut mot Hollenderbåen frisknet vinden til og vi begynte å få litt sjø. Vi valgte å ta ett rev i storseilet. Ut til Tristein og Færder frisknet det bare enda mer mer på med vind og 3 meter(minst) bølger gjorde det til en heftig runding ute på Færder, Vi stod litt opp før vi slo og la oss ned mot nord siden av Færder fyr. Da vi kom oss bak Færderen slo vi for å komme oss litt mer under land og for å få litt roligere vann. Det roet seg etterhvert og så var det bare å sette kursen mot Horten .

. Vi fikk med oss Ompakara som kan det med å skape liv.

Torsdag 10. Juni
I dag Forlot Tor Henning oss. Etter nesten en uke med flotte opplevelser så var det på tide å komme seg hjem for å få sett barnebarnet, Mikal. Så etter en hyggelig frokost så satte han seg på bussen.

Etter at Tor henning reiste så ventet vi på nytt mannskap og i 12 tiden kunne vi ta imot Einar og Vigdis og sette kursen mot oslo og fem timers gange.

Underveis så kunne vi få på oss de nye t-skjortene med Blod rød skrift på og fine ble vi.
Også i dag har vi hatt fint lett skya vær. Og etter at vi la til kai ved Herbern marina på Aker brygge og inntatt dagens anker dram, så fikk vi besøk av Svein jarles datter kamilla og kjæresten til ett hærlig måltid reker.

Det er deilig og spennende og atter en gang være i oslo og å få være med på Færder seilasen. Gøyb skal det bli

Onsdag 9. Juni

I dag forlot vi strømmstad i 12:30 tiden etter at vi hadde fylt opp en taxi med proviant i fra systembordlaget. Og så rakk vi en rask handletur for mer "nyttige" ting.

En time senere nådde vi grensen og vi var igjen i Norsk farvann og kunne ta østfold skjærgården i øyesyn. Olga likte seg og jerngenoaen malte som en katt.

I Fredrikstad skjærgården måtte vi ta en omvei da det viste seg at det var kommet en bro over til hvaler på 10 m. som ikke stod i kartet, og så skjevt tok vi ikke sjansen på å seile at vi skulle klare og komme under den.

Også i dag varierte temperaturen litt mellom shorts og langbukse. det begynte med sol men ble overskyet etter hvert, uten at det ble noe regn av det.

På blokksberg så det ikke ut som om det var noen hjemme, så vi får besøke Kongen på hytta en annen gang. satser på at vi får en prat med han i Oslo. han var ikke sikker p¨å om han rakk å ta oss imot fordi han måtte montere en ny rigg på Fram. Men men, det blir alltids en anledning senere.

Noen timer senere etter blant annet å ha skremt vettet av noen ærfuglunger og mora, ankom vi Horten klokka halv ni. Straks etter at skuta var vel fortøyd ble dagens middag servert. All ære til kokken Kenneth for en nydelig urtemarinert indrefilet med fløtegratinerte poteter, broccoli og soppstuing. Utrolig hva man får til ombord her! :-)

Tirsdag 8. Juni

Vi gikk fra kai i Smøgen rett før kl 11.  Etter at Ørjan hadde dratt igang en skikkelig cowboy frokost.

Selv om det ikke var så mye liv der i dag, så er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan det er der i Juli. med masse små boder med butikker langs bryggen, og et disco som kan lokke med proviant, longdrinks og spontandans. her kommer vi gjerne tilbake til!

I dag var målet Strømstad og opp ditt gikk vi gjennom to kanaler. Soten-kanalen og Hamburgsund-kanalen. så vi må kunne kalle dette den store kanal dagen. det er en opplevelse å tråkle seg gjennom alle holmene og øyene for så gå gjennom flott landskap i kanalene. I det ene øyeblikket føles det nesten som om vi seiler i noen vann på Hardanger vidda før vi i det neste er tilbake i Sverige med koselige hyttet og hus med flagg i flaggstengene langs sjøen.

Været har variert litt i dag. så vi har variert mellom shorts og vinter tøy. men det har vært oppholdsvær hele dagen.

I skrivende stund står bysse gutten Svein Jarle og forbereder fiskesuppe. så hvis han ikke spiser opp alt på prøvesmakingen så skal vi vel bli mette på god mat i dag også.

Jarle Andøy og "Berserk" gutta kan forresten bare gå og legge seg. vi mener at rekorden på lengst kabel nå tilhører mannskapet på "Olga"!

Mandag 7. Juni

Olga forlot Marstrand klokka 11 i formiddag og fortsatte ferden sin videre i broderlandets vakre skjærgård. Vi har jo en flott skjærgård hjemme, men..........her er der flott! Tenk om det nå hadde vært 20 grader og en havfrue på hvert skjær og holme.... På vår ferd har vi vært innom Gullholmen, Elløs, forbi Lysekil til Kungshamn og endte til slutt i Smøgen.

Gullholmen var et lite trivelig sted med en fin havn. Tidliger livnærte de seg av fiske, men nå har turismen overtatt. I Elløs var vi inne og snudde på havnen der Hallberg-Rassy verftet ligger, - lite flotte båter!!! De lurte nok på hvordan en norsk Hanse hadde forvillet seg inn der.

Lysekil kligger i Västre Götalands Län i Bohuslän. Plassen har en spennende historie, men det får vi komme tilbake til en annen gang. Ørjan er spesielt glad for å endelig ha fått se Lysekil da forrige ekspedisjon ble avbrutt før de kom så langt.

«Jerngenoaen» måtte ha sitt, så det ble et bunkringsstopp i Kungshamn før vi la til i Søgen for kvelden. Der kunne endelig et etterlengtet middagsmåltid med pasta og røkt laks fra Fedafjorden nytes.

Den svenske skjærgården er godt merket, og vi er imponert over hvor godt tilrettelagt alt er for båtfolket med badeplasser, benker, brygger og badestiger.

søndag 6.
Etter at noen fikk sjekket utelivet i Skagen så var det godt med en god natt`s søvn.
Søndag kl. 12:30 kastet vil loss og satte kursen for Marstrand i Sverige. 71 grader øst. Det var en flott dag med rolig seiling på genoan i 8-10 s/m vind i fra sør vest. tiden gikk til å slappe av, lese og spise og drikke. skikkelig slitsomt......
Rundt kl. 18:00 tia la vi til kai i Marstrand. En skikkelig flott liten by med ei fantastisk flott festning, Carlsten festning. God mat fikk vi også på Lasse Majas kro.

Fredag 4. Juni - lørdag 5.

Endelig var det Fredag 4. juni og vi kunne legge avsted til oslo og Færderen. Vi som mønstrer på er : Ørjan, Kenneth, Svein Jarle og Tor Henning.  I år tar vi en annen rute og seiler først til Skagen. Vi la i fra kai kl. 18:30 og ut til Lindesnes via Korshavn. Da vi kom litt forbi neset så satte vi kursen på 97 grader, Skagen. Vi motor seilte først med Genakkeren til det ble mørkt og så byttet vi til genoan. På natten sitter vi oppe to og to mens de andre sover noen timer. Vi hadde vest sør-vest vind ca. 10 s\m stort sett hele turen og logget mellom 6.5 og 8,5 knop. Vi annkom Skagen kl 15 Lørdag ettermiddag etter 20,5 timer.  Den største opplevelsen ble for Tor Henning som klokka 21:28 ble bestefar til lille Mikal. så det var skikkelig stas!